• Miluše Heryšerová

bílkoviny - proč je musíme jíst?

Co to jsou vlastně ty BÍLKOVINY? A proč je musíme jíst?


Bílkoviny jsou součástí veškeré živé hmoty. Např. kolagen (v pokožce, šlachách, kostech, zubech…), keratin (součástí nehtů, vlasů), hemoglobin (červené krvinky), enzymy (které se starají o to, aby v těle správně probíhala látková výměna), hormony…a mnoho a mnoho jiných.


Takže pokud má tělo nedostatek bílkovin, projeví se to v mnoha směrech jako může být snížená kvalita vlasů, nehtů, bolestivost kloubů, sníženou imunitou, kožními projevy, únavě…) [1]


Bílkoviny si můžete představit jako tkaničku s navlečenými korálky. Každý jinak barevný korálek reprezentuje určitou aminokyselinu, z kterých se bílkoviny skládají. To jak barevné korálky budou na tkaničky navlečeny je dáno genetickou informací.


Co se stane s touhle tkaničkou,když ji upustíte na zem?...Korálky se seskupí do klubíčka, přesně jako bílkovina, pro kterou je toto seskupení energeticky nejvýhodnější. Proto si můžeme bílkoviny představit jako taková klubíčka sestavená z aminokyselin.


Z těchto aminokyselin je 20 esenciálních, to znamená, že tělo si je neumí vytvořit a proto je nutné je přijímat v potravě.


Záleží samozřejmě na typu potraviny zda obsahuje takzvané plnohodnotné bílkoviny (nejčastěji živočišné, obsahující všech 20 esenciálních aminokyselin) nebo neplnohodnotné bílkoviny (rostlinného typu obsahující pouze určité spektrum těchto aminokyselin). Proto nejsou rostlinné zdroje tak oblíbené silovými sportovci, protože aby ve stravě obsáhli celé spektrum 20 aminokyselin, je nutné umět je vhodně kombinovat.


PAMATUJTE! Pokud chceme aby naše tělo správně fungovalo, tak je nutné, aby bílkoviny ve vašem jídelníčku byly zastoupeny minimálně v poměru 1-1,4 g bílkoviny na 1 kg vaší hmotnosti. Takže pokud vážím 50 kg, tak bych denně měla sníst minimálně 50 g bílkoviny! U mužů a sportujících jedinců to může být klidně více, ovšem poměr nad 1,5 g na 1 kg už považuji za zbytečné zatěžování ledvin a jater. [2]


[1] https://www.healthline.com/nutrition/protein-deficiency-symptoms#section1


[2] https://www.nap.edu/read/1349/chapter/7

  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now