• Miluše Heryšerová

vitamín D - proč ho máme nedostatek?

Až 50 % západní populace se potýká s nedostatkem vitamínu D [1], data ze studie na české populaci dokonce ukazují až na 88 % lidí trpící nedostatkem tohoto vitamínu. [2]

Druhá polovina roku přináší a nedostatkek slunečního svitu a většina z nás, kteří žijeme v mírném pásmu se potýkáme s nedostatkem VITAMÍNU D.


VITAMÍN D je klíčový pro tvorbu hormonu, který v těle následně ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu, tvořící převážnou část kostní tkáně. Až 90% vitamínu D3, který je pro nás nejdůležitější získáváme ze slunečního svitu , respektive UVB záření, jehož pronikajicí fotony dokáží v kůži tento vitamín vytvořit. Zbylých 20% lze získat ze stravy živočišného původu. [3]


VITAMÍN D je nezbytný pro správný růst, vývoj či hojení kostí (proto každý kojenec zpravidla dostává od svého pediatra předepsány kapky s názvem Vigantol jako prevenci před vznikem křivice) a správné fungování imunitního systému. [1]


Dlouhodobě nižší hladina VITAMÍNU D se může projevit vyšší kazivostí zubů, řídnutím kostí u dětí, tak i u dospělích a může se vyvinout až v osteoporózu. Zároveň tento vitamín pomáhá ovlivňovat celkovou imunitu, chrání srdce či snižuje riziko vzniku nádorových onemocnění. [1]


Denní dávka vitamín D by měla pokrýt 5-10 mikrogramů což odpovídá 200-400 I. U. (u dětí a těhotných to je 10 mikrogramů neboli 400 I. U.). Ovšem nové studie už ukazují, že vyšší dávky vitamínu D u některých rizikových skupin populace vykazují příznivé zdravotní účinky. [4]


CO tedy DĚLAT, aby nás v zimních měsících NEOHROŽOVAL NEDOSTATEK vitamínu D?

➡ Obohatit svou stravu o tučné MOŘSKÉ RYBY jako je tuňák, losos, sardinky, VAJEČNÝ ŽLOUTEK, či MLÉČNÉ PRODUKTY jako jsou sýry ➡ Využít každého slunečného dne k procházce. Pro dostatečnou denní tvorbu vitamínu D by mělo stačit 30 minut slunečního svitu na ruce a obličej. (Avšak čím déle, tím lépe!:-)) ➡ Když už jste v létě nenabrali do zásoby dostatek slunečních paprsků, pak je nejlepší čas vyjet na DOVOLENOU ➡ Lze si však dopřát i pár minut v SOLÁRIU. ➡ Či si v zimních měsících zakupte POTRAVINOVÉ DOPLŇKY s vitamínem D.


Sluneční dny tedy využijte k procházce a doplňte tak vitamín D do zásob. :-)


[1] Holick MF, Chen TC (April 2008). "Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences". The American Journal of Clinical Nutrition. 87 (4): 1080S–6S.


[2] Fuchsová, R.; Topolčan, O.; Vrzalová, J.; Novák, J.; Šmejkal, J. Deficit vitaminu D. Medicína po promoci 2013, 14 (1), 51–56.


[3] https://vitamin-d-info.cz/2019/08/18/shrnuti-informaci-o-vitaminu-d/


[4] https://vitamin-d-info.cz/2018/04/11/doporuceni-odborniku-pro-lecbu-nedostatku-vitaminu-d-ve-stredni-evrope-u-bezne-populace-a-u-rizkovych-skupin/


  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now