• Miluše Heryšerová

červená řepa a její benefity

Tradiční lokální zelenina, která má spoustu benefitů pro lidský organismus.

ČERVENÁ ŘEPA je cenněna hlavně pro svůj vysoký obsah rostlinných barviv, v čele s červeným pigmentem známým jako BETANIN (také barvivo známé pod označením E 162 přidávané do některých potravin). [1]

Tato fytobarviva z řepy fungují v těle jako antioxidanty, které: [1],[2]

1) Pomáhají v boji s kornatěním tepen a zároveň pomáhají zpevňovat stěny kapilár 2) Jsou důležité pro biosyntézu dopaminu a serotoninu, hormonů dobré nálady a euforických pocitů 3) Zároveň se účastní rozkladu homocysteinu, který je spojován se záněty, depresí a různými typy vaskulárních onemocnění


Díky vysokému množství nitrátů, rozšiřuje cévy a snižuje krevní tlak. Což ocení i sportovci, kteří pitím řepné šťávy podpoří fyzickou výkonnost. [4]


ČERVENÁ ŘEPA je také zdrojem vitamínu C a některých vitamínů skupiny B či karotenu.

Významným zdrojem minerálních látek především draslíku (K), vápníku (Ca), hořčíku (Mg), manganu (Mn) či fosforu (P). [5]


Mimo jiné je ČERVENÁ ŘEPA bohatá na dusičnany. Vaše tělo umí dusičnany přeměnit na oxid dusnatý, což je látka, která prochází stěnami tepen a vysílá tak signály do svalových buněk. Svalové buňky kolem tepen tak dostávájí informaci, že se mají uvolnit a krevní tepna se tak roztáhne. To způsobí SNÍŽENÍ KREVNÍHO TLAKU. Na podobném principu funguje například lék nitroglycerin, který při akutních obtížích uvolňuje svírání na hrudi. [6]


Takže pravidelným zařazováním řepy a řepných šťáv do svého jídelníčku: - Pomáháme detoxikovat střeva a játra - Pečujete o svůj kardiovaskulární systém - Podporujete nervovou činnost - Zlepšujete tvorbu žaludeční kyseliny - Pomáháte normalizovat krevní tlak


[1] Clifford, T.; Howatson, G.; West, D. J.; Stevenson, E. J. The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease. Nutrients 2015, 7 (4), 2801–2822.


[2] Esatbeyoglu, Tuba et al. “Betanin--a food colorant with biological activity.” Molecular nutrition & food research 59 1 (2015): 36-47 .


[3] Clifford, T.; Howatson, G.; West, D. J.; Stevenson, E. J. The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease. Nutrients 2015, 7 (4), 2801–2822.


[4] Murphy, M.; et al. Whole Beetroot Consumption Acutely Improves Running Performance. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 2012, 112 (4), 548–552.


[5] Clifford, T.; Howatson, G.; West, D. J.; Stevenson, E. J. The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease. Nutrients 2015, 7 (4), 2801–2822.


[6] Lundberg, J.; Govoni, M.; Inorganic nitrate is a possible source for systemic generation of nitric oxide. Free Radic Biol Med 2004, 37 (3), 395–400.


  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now